Gördülési zaj szimulációja

Az alábbiakban bemutatásra kerülő projektet az eCon Engineering Kft. alvállakozóként mérnöki szimulációkkal támogatta.
Személyautók esetén napjainkban a vásárlók komoly igényeket támasztanak a zajokkal kapcsolatban. Elvárják, hogy új autójuk különböző körülmények (eltérő útfelületek, sebességek) esetén is a korábbi modelleknél csendesebben, zavaró zörejektől mentesen üzemeljenek, ennek elérése pedig komoly fejlesztői munkát igényel.
Terület
Hasonlóan összetett szerkezetek esetén sokféle különböző forrás és hatás érvényesülhet, ezek azonosítására, megértésére az NVH (noise, vibrations, harshness) területén bevett megoldás a szimulációk alkalmazása. Az eCon Engineering is nyújt ilyen szolgáltatást, a következőkben ennek egy példája kerül bemutatásra.
Egy piacon elérhető, népszerű személyautó esetén felmerült, hogy bizonyos speciális körülmények együttes megléte esetén a hátsó futómű felől hallható gördülési zaj zavaróan erős. Az okok felderítésére, lehetséges megoldási javaslatok feltárására, valamint egy módszer kialakítására az érintett OEM megbízott egy komoly műszaki háttérrel rendelkező, elismert beszállítót; vállalatunk a projektben, mint szimulációs partner vett részt.
Megoldás
A projekt szimulációs feladatai három fő lépésből álltak:
- Végeselemes modell felépítése: a tesztpadon és tesztpályán végzett fizikai mérések virtuális megfelelőjét kellett megalkotni.
- Alapmodell validálása: sor került a mérési adatok alapján a modell előjelző képességének vizsgálatára, majd iteratív módon az eredmények alapján a szükséges jellemzők pontosítására, javítására.
- Módosítási javaslatok megalkotása: a virtuális modell egyszerű módosíthatóságát kihasználva lehetett a hátsó futómű szerkezetében tett kismértékű változtatások hatását vizsgálni. Először a kísérletvezérelt tervezés (design of experiments, DoE) módszertana alapján felderítésre kerültek azok a jellemzők, melyek módosítása komoly befolyással bír az utasok által érzékelt zajra. Az azonosított trendek alapján műszakilag is ésszerű, megvalósítható potenciális megoldási javaslatok születtek, melyek hatását virtuálisan lehetett kiértékelni.
eredmény
Az eCon Engineering által készített szimulációs projektrész eredményeként született több, megvalósítható konstrukciós javaslat, melyek a várakozások szerint az utastérben hallható zajt csökkentik. Ezek más szakterületekkel egyeztetve kerültek további kiértékelésre (például kifáradás, járműdinamika, gyártástechnológia szempontjából), végül a közös kiválasztott módosításból készült egy prototípus, melyen elvégezték a fizikai tesztpad és tesztpálya méréseket az eredmények igazolására.
“Köszönöm a lehetőséget, hogy részt vehetek ezen a képzéssorozaton. Ahogy a tegnapi visszajelzésemben is mondtam, nagyon jónak tartottam a képfeldolgozással kapcsolatos képzést. Nagyon nagy tudásanyagot képvisel József ebben a témában. Hiteles, széleskörű életszerű információkat kaptam. Az pedig, hogy felhívhatjuk Józsefet és segít, az már hab a tortán. Ezen kívül még egy valós problémánkkal is foglalkoztunk a képzésen, ez szinte példa nélküli.”

“Nagyon jól éreztem magam, közvetlen és jó volt a hangulat a képzésen. Úgy érzem, hogy kiváló iránymutatásul szolgált a képzés, eddig is érdekelt a téma és most még nagyobb kedvem támadt, hogy tovább képezzem magam!”
